- 
    Analiza 
strukturalna (structural analysis)- analiza osobowości bądź też serii 
transakcji z uwzględnieniem udziału stanów (ego-states) Ja Rodzic, Ja 
Dorosły i Ja Dziecko. 
Analiza transakcyjna (transactional analysis)-
 (1) system psychoterapeutyczny oparty na analizie transakcji i ich 
ciągów pojawiających się w trakcie sesji psychoterapeutycznych. (2) 
Teoria osobowości oparta na badaniu określonych składowych stanu Ja 
(ego-state). (3) Teoria funkcjonowania społecznego oparta na ścisłej 
analizie transakcji wyczerpująco uporządkowanych w skończoną liczbę grup
 na podstawie udziału w nich poszczególnych składowych stanu Ja. (4) 
Analiza pojedynczych transakcji za pomocą diagramów transakcyjnych- jest
 to właściwa analiza transakcyjna. 
     - 
    Antyskrypt (antiscript)- odwrócenie skryptu. Zaprzeczenie tego, do czego nawołują dyrektywy skryptu. 
    
 - 
    Antyteza 
skryptowa (antithesis)- komenda, która wprost zaprzecza rodzicielskiemu 
nakazowi. Interwencja terapeutyczna prowadząca do czasowego lub trwałego
 uwolnienia się od wymogów skryptu. 
    
 - 
    Demon (demon)- 
(1) Ponagla i daje impuls stanowi Ja Dziecko, które zdaje się walczyć z 
aparatem skryptowym, lecz w rzeczywistości go wzmacnia. (2) Szept 
pochodzący ze stanu Ja Rodzic ponaglający stan Ja Dziecko do 
impulsywnych, nieprzystosowanych zachowań. Zazwyczaj cel demona (1) 
zbiega się z celem demona (2). 
    
 - 
    Depresja (depression)- porażka w wewnętrznym dialogu między stanem Ja Rodzic i Ja Dziecko. 
    
 - 
    Dramat rodzinny (family drama)- powtarzająca się seria wydarzeń rodzinnych tworząca protokół skryptowy (skrypt życiowy). 
    
 - 
    Dyrektywy skryptowe (script directives)- sterowniki, wzorce i inne elementy wyposażenia skryptu. 
    
 - 
    Elektroda 
(electrode)- Stan Ja Rodzic wewnątrz stanu Ja Dziecko. Gdy się uaktywnia
 prowadzi do niemal automatycznej reakcji na jakąś wypowiedź lub 
działanie drugiego człowieka. 
    
 - 
    Episkrypt 
(episcript)- nadmiar programowania rodzicielskiego przerzucany z jednej 
osoby na drugą w rodzinie pochodzenia (z rodziców na dzieci) lecz także 
międzypokoleniowo z dziadków i pradziadków na wnuki, prawnuki. Nazywa 
się go też „gorącym ziemniakiem”. 
    
 - 
    Głask (stroke)- 
jednostka uznania wyrażona przez jednego człowieka w stosunku do 
drugiego człowieka np. wypowiedziane na powitanie słowa „dzień dobry” 
    
 - 
    Gniazdo (slot)- miejsce w skrypcie dla osoby, która będzie spełniać jego wymagania i grać określoną rolę. 
    
 - 
    Gra (game)- 
sekwencja transakcji prowadząca do uzyskania zapłaty. Występuje z 
wykorzystaniem fortelu, haczyka oraz przełącznika, któremu towarzyszy 
konsternacja. Sa trzy stopnie gier: 1, 2 oraz 3. 
    
 - 
    Guzik (button)- zewnętrzny lub wewnętrzny bodziec , który uruchamia zachowanie skryptowe lub grę. 
    
 - 
    Haczyk (gimmick)-
 szczególna cech lub słabość, która czyni człowieka skłonnym do gier lub
 zachowań zgodnych z przesłaniami skryptu życiowego. 
    
 - 
    Hamulec (stopper)- skryptowy nakaz lub zakaz 
    
 - 
    Hipoteza terapeutyczna (therapeutic hypothesis)- hipoteza określająca wartość planowanej operacji terapeutycznej 
    
 - 
    Iluzja 
(illusion)- irracjonalna nadzieja generowana przez stan Ja Dziecko w 
której utwierdza się człowiek i która wpływa na jego najważniejsze 
zachowania. 
    
 - 
    Intymność (intymacy)- wolna od gier i wzajemnego wykorzystywania wymiana wyrazów uczuć między ludźmi. 
    
 - 
    Klątwa (curse)- nakaz skryptowy o charakterze samospełnijącej się przepowiedni 
    
 - 
    Klątwołamacz 
(spellbreaker)- wyzwolenie wewnętrzne z podporządkowania się nakazowi 
skryptowemu (wewnętrzne przekonanie, że klątwa nie działa) 
    
 - 
    Kontrakt 
(contract)- jawna umowa między klientem i terapeutą określająca cel 
danej fazy leczenia (zwykle przez okres sześciu sesji z możliwością 
przedłużenia). 
    
 - 
    Koszulka 
(sweatshirt)- życiowe motto człowieka, które obserwowalne jest w 
powierzchowności człowieka. Istnieje komunikat oficjalny (front 
koszulki) i nieoficjalny (tył koszulki) np. jestem wspaniały/ tylko 
wtedy gdy robię z siebie głupka 
    
 - 
    Matka Wieźma 
(Witch Mother)- część stanu Ja Dziecko matki, która formuje stan Ja 
Rodzic wewnątrz stanu Ja Dziecko jej syna (chłopca) i kieruje jego 
tragicznym skryptem. W skrypcie produktywnym tą samą część stanu Ja 
Dziecko matki nazywamy Dobrą Wróżką. 
    
 - 
    Nakaz 
rodzicielski (parental injunction)- negatywny nakaz wydany przez stan Ja
 Rodzic u rodzica dziecku. Komunikat ten koduje się wewnątrz stanu Ja 
Dziecko dziecka w tzw. Rodzicu wewnętznym (stan Ja Rodzic w stanie Ja 
Dziecko). 
    
 - 
    Niezwyciężca (nonwinner)- ktoś, kto wielkim wysiłkiem przepłaca „utrzymanie się na powierzchni”. 
    
 - 
    Ojciec Ogr (Ogr 
Father)- część stanu Ja Dziecko ojca, która formuje stan Ja Rodzic 
wewnątrz stanu Ja Dziecko jego córki (dziewczynki) i kieruje jej 
tragicznym skryptem. W skrypcie produktywnym tą samą część stanu Ja 
Dziecko ojca nazywamy Dobrym Olbrzymem (Jolly Giant). 
    
 - 
    Pogrywanie (gamy 
behaviour)- zachowanie gracza nastawione na spieniężenie uzbieranych 
talonów a nie na osiągnięcie określonego celu. 
    
 - 
    Postawa życiowa 
(life position)- sposób pojmowanie siebie samego względem innych ludzi i
 innych ludzi względem siebie samego, bycie lub nie „w porządku”; 
podstawa podejmowania decyzji. Jest to pozycja startowa z której 
rozpoczyna się grę. 
    
 - 
    Pozwolenie 
(permission)- (1) rodzicielska zgoda na autonomiczne zachowanie dziecka .
 (2) Interwencja terapeutyczna dająca gotowemu, chętnemu i zdolnemu 
człowiekowi (klientowi) zgode na nieposłuszeństwo wobec rodzicielskich 
nakazów lub też interwencja terapeutyczna uwalniająca człowieka od 
rodzicielskich prowokacji. 
    
 - 
    Program (program)- styl życia ukształtowany pod wpływem wszystkich składników aparatu skryptowego. 
    
 - 
    Protokół (protocol)- pierwotne, dramatyczne doświadczenia na których opera się skrypt. 
    
 - 
    Prowokacja 
(provocation)- poddawana przez rodzica zachęta adresowana do dziecka w 
celu wywołania nieprzystosowanych zachowań (nagannych zachowań) 
    
 - 
    Przeciwskrypt (counterscript)- potencjalny plan życiowy oparty na zaleceniach rodzicielskich. 
    
 - 
    Przegrany (looser)- ktoś kto nie osiąga zadeklarowanych celów wswoim życiu 
    
 - 
    Przełącznik 
(switch)- (1) manewr zmuszający kogoś do zmiany roli w skrypcie. (2) 
Bodziec zewnętrzny lub wewnętrzny, który wyłącza zachowanie 
przystosowane, a włącza „pogrywanie” 
    
 - 
    Przełącznik (switch)- moment zmiany roli w grze lub w skrypcie. 
    
 - 
    Rakieta (racket)- transakcyjne poszukiwanie i eksploatacja nieprzyjemnych uczuć. 
    
 - 
    Reparenting 
(re-parenting)- przeprogramowanie wczesnego programowania 
rodzicielskiego i zastąpienie go nowym, bardziej przystosowanym 
programem. Reparenting zachodzi w procesie regresji i stosowany jest 
głównie u osób chorych na schizofrenie 
    
 - 
    Skrypt „mogę” („can do” script)- skrypt pozytywny prowadzący do realizacji zamierzonych działań. 
    
 - 
    Skrypt „nie mogę” („can’t do” script)- skrypt negatywny prowadzący do braku realizacji zamierzonych działań. 
    
 - 
    Skrypt harmatyczny (harmatic script)- skrypt tragiczny prowadzący do samounicestwienia się człowieka. 
    
 - 
    Skrypt pierwotny 
(primal script)- najwcześniejsza wersja skryptu oparta na dziecięcej 
interpretacji tego, co zdarzyło się w historii rodziny (dramacie 
rodzinnym)Skrypt zwycięzcy (winner script)- skrypt osoby, która osiąga 
zamierzona przez siebie cele (w znaczeniu sukcesu) 
    
 - 
    Skrypt życiowy 
(life script)- plan życiowy realizowany przez człowieka, oparty na 
decyzjach podjętych we wczesnym dzieciństwie, wzmocniony przez 
rodzicielskie nakazy, motywowany określonymi zdarzeniami i kończący się w
 wybrany w dzieciństwie sposób. 
    
 - 
    Słowa O.K. (O.K. words)- słowa dziecka nagradzane rodzicielską akceptacją. 
    
 - 
    Stan Ja (ego-state)- spójny zespół odczuć i doświadczeń człowieka bezpośrednio związany z określonym wzorcem zachowań. 
    
 - 
    Stan Ja Dorosły 
(Adult ego-state)- składowa Ja zorientowana na obiektywne i autonomiczne
 przetwarzanie danych oraz określanie prawdopodobieństwa wywołania 
określonych skutków. 
    
 - 
    Stan Ja Dziecko 
(Child ego-state)- archaiczny stan Ja. Może przybierać funkcję Stan Ja 
Dziecko Przystosowane (Zaadaptowane), które jest posłuszne poleceniom 
rodziców. Może tez mieć cahrakterystykę Stanu Ja Dziecko Naturalne, 
które jest z natury autonomiczne. 
    
 - 
    Stan Ja Rodzic 
(Parent ego-state)- stan ja przejęty od rodziców lub osób pełniących ich
 role. Może funkjonować jako czynnik sterujący (Rodzic Wpływowy) lub 
przejawiać się w zachowaniach typowo rodzicielskich (Rodzic Aktywny). 
Stan Ja Rodzic dzielony jest zwykle na dwie kategorie typowych dla 
siebie aspektów funkcjonalnych, które mogą koegzystować równolegle; może
 to być Rodzic Opiekuńczy lub/i Rodzic Krytyczny (Kontrolujący). 
    
 - 
    Sterowniki skryptu (script controls)- zapłata, nakazy i prowokacje, które sterują skryptowym zachowaniem jednostki. 
    
 - 
    Talon (trading stamp)- uczucie pojawiające się w człowieku po zakończonej grze, wypłata w grze. 
    
 - 
    Temat skryptu (script theme)- najczęstsze tematy to miłość, nienawiść, zemsta i zazdrość. 
    
 - 
    Transakcja 
(transaction)- jednostka działań społecznych. Komunikat przekazny z 
konkretnego stanu Ja nadawcy do konkretnego stanu ja odbiorcy np. „Tego 
ci nie wolno dotykać!” – komunikat przekazany przez rodzica ze stanu Ja 
Rodzic Krytyczny do stanu Ja Dziecko dziecka. 
    
 - 
    Trójkąt 
dramatyczny (drama triangle)- model ukazujący trzy różne role jakie 
osoba może obrać w skrypcie życiowym. Te role to Wybawca, Prześladowca i
 Ofiara. 
    
 - 
    Waluta skryptu (script currency)- środek płatniczy skryptu jak emocje, słowa, pieniądze, ciało ludzkie, itp 
    
 - 
    Wczesna Decyzja 
(early childchood decision)- dziecięce postanowienie o przyjęciu 
określonych form zachowania, które póżniej tworzy podwaliny charakteru 
osoby dorosłej. 
    
 - 
    Wisielczy humor/ 
wisielcza transakcja (gallows laughter/ gallows transaction)- komunikat o
 charakterze humorystycznym, który zawiera treści nie nadające się do 
śmiechu. 
    
 - 
    Wypłata skryptu 
(script payoff)- ostateczne przeznaczenie lub ostatnie „przedstawienie” 
(jak w teatrze), które jest kulminacyjną częścią planu życiowego 
(skryptu). 
    
 - 
    Wzorzec zachowań (pattern)- styl życia oparty na rodzicielskim przykładzie i wskazówkach pochodzących od rodziców. 
    
 - 
    Wzór na grę (game formula)- sekwencja wydarzeń występująca w danej grze wyrażona w formie wzoru (jak w matemaryce) 
    
 - 
    Wzór na skrypt (script formula)- sekwencja wydarzeń decydujących o posuwaniu się skryptu naprzód 
    
 - 
    Zachęta (come-on)- prowokowanie wiodące odbiorcę komunikatu do zachowania niezaadaptowanego 
    
 - 
    Zachowanie 
skryptowe (scripty behaviour)- zachowanie, które wydaje się w większym 
stopniu kierowane skryptem niż racjonalym myśleniem. 
    
 - 
    Zajeżdżany skryptem (script ridden)- ktoś, kto musi koncentrować się na realizacji swojego skryptu kosztem wszystkiego innego. 
    
 - 
    Zwycięzca (winner)- ktoś, kto osiąga zamierzone przez siebie cele (w znaczeniu sukcesu)
    
 
 Podziel się tekstem z innymi